·
Melani Klajn
·
Nezavisna britanska škola (Vinikot,
Ferbern, Balint)
·
Američki teoretičari (Jakobson, Kernberg)
Šta
su objektni odnosi?
To su odnosi između aspekata
psihičkog sveta koji nastaju u odnosima sa drugim bliskim osobama. Te aspekte
ili gradivne jedinice psihičkog sveta nazivamo unutrašnjim objektima i oni
uključuju reprezentacije sebe i značajnih drugih, odnosno sheme „bivanja-sa“
značajnim drugim osobama.
Teorija objektnih odnosa i
psihologija selfa udaljavaju se od Frojdovog naglaska na nagonima i odbranama,
fokusirajući se na odnose. Potpuni raskid s osnovnim premisama Frojdove
psihoanalize uvode zagovornici relacione psihoanalize.
Osnovni pojmovi
Klasična psihonaliza, odnosno
strukturalni pristup koji možemo pratiti od Frojdovog prelaska s topološkog
modela na shvatanje o Ja, Ono i Nad-ja kao osnovnim gradivnim jedinicama
ličnosti, smatra da su nagoni primarni pokretači ponašanja, uključujući i
uspostavljanje odnosa s objektima. Objekti služe za rasterećenje napetosti
izazvane delovanjem nagonskih pritisaka i nisu unapred dati. Prema teoriji
objektih odnosa nagoni se javljaju u kontekstu primarnih odnosa (odnos
odojče-majka), a motivacija za uspostavljanjem odnosa je primarna na isti način
na koji su shvaćeni seksualni i agresivni nagon u Frojdovoj psihoanalizi.
Frojdovi sledbenici su, kroz
klinički rad, postajali sve svesniji toga da Ono nije jednostavno amorfna smeša
primitivnih nagoa, već da su agresivne i seksualne težnje povezane s
fantazijama i značenjima organizovanim oko odnosa. Shvatanje odnosa samo u
okviru kateksi nagona nije moglo da objasni sve one potrebe i osećanja koja se
javljaju u odnosima – kao što su potreba za priznavanjem, sigurnošću,
samopoštovanjem...
Teorije objektnih odnosa govore o
nesvesnim odnosima unutrašnjih objekata koji nastaju kroz transformaciju
interpersonalnog iskustva u unutrašnje strukture psihičkog sveta. Kroz razvoj,
odojčad internalizuju iskustvo sebe u odnosu s drugim. Prototip ovog odnosa je
iskustvo hranjenja. Kada je beba gladna, doživljava veoma neprijatno iskustvo
koje uključuje doživljaj sebe kao zahtevnog, pohlepnog, besnog i doživljaj
drugoga (majke) kao nedostupne, nepažljive i frustrirajuće. Iskustvo sebe i
objekta praćeno je i odgovarajućim snažnim osećanjima.
Kada majka hrani bebu, konstelacija
self-objekt-afekat se transformiše. Sada je iskustvo sebe i drugoga pozitivno i
praćeno prijatnim osećanjima.
Osnovna postavka teorija objektnih
odnosa kaže da objektni odnosi uvek uključuju interakciju između selfa, objekta
i odgovarajućeg afekta. Internalizovane reprezentacije sefla i objekta se ne
javljaju izolovano. Druga važna ideja
jeste da su strukture koje nastaju u psihi deteta pod značajnim uticajem
detetovog fantazmatskog života. Primer: majka koju dete doživljava kao zlu,
odbacujuću i nemarnu, može prosto biti zaokupljena brigom oko drugih članova
porodice.
Razvoj unutrašnjih sadržaja
mentalnog sveta, tj. konstelacija selfa objekata i afekata, odvija se
delovanjem dva mehanizma internalizacije. Jedno je introjekcija – gde se
preuzima objekt koji u unutrašnjem svetu nastavlja da se doživljava kao
„drugi“, a ne kao deo selfa. Drugi proces je identifikacija koja podrazumeva
modifikaciju selfa kroz internalizaciju aspekata spoljašnje figure koja se
koristi kao model. Kroz asimilaciju koja je sastavni deo identifikacije,
ponunutreni kvaliteti roditelja se transformišu i doživljavaju kao deo selfa, a
ne kao strano telo.
Klasična psihoanaliza vidi konflikte
kao borbu između nagona i odbrana ili kao borbu između intrapsihičkih struktura
(ono, ja i nad-ja), dok teoretičari objektnih odnosa vide konflikt kao sukob
između različitih konstelacija self-objekt-afekt koje teže da zauzmu centralno
mesto u unutrašnjem svetu osobe.
Нема коментара:
Постави коментар