Nasuprot Frojdovom shvatanju o
primarnosti Ono u razvoju, strukturi i dinamici ličnosti, pojavljuju se
mišljenja teoretičara i kliničara koji žele da istraže i naglase ulogu Ja u
ukupnoj ličnosti. Oni se fokusiraju na razjašnjavanje razvoja principa
realnosti, integrativne funkcije Ja, njegove sekundarne procese opažanja,
mišljenja, pamćenja, delanja i na mehanizme odbrane. Ono što je ipak najvažnije
jeste da se uvodi ideja o autonomiji Ja i njegovim autonomnim, neodbrambenim
funkcijama koje služe prilagođavanju.
Hajnz
Hartman,
koji se smatra osnivačem psihologije Ja, smatra da u najranijem razvoju deteta
postoji jedan nediferencirani stupanj u kojem se oblikuju i Ono i Ja. Dakle Ja
ne nastaje iz Ono već oba sistema imaju svoje poreklo u urođenim
predispozicijama. Oni nastaju nezavisno iz nediferencirane osnove,
biofiziološke matrice. Za razliku od Frojdovog teorijskog pristupa u kome sukob
zauzima centralno mesto, osnovu Hartmanovog učenja čini prilagođavanje koje
definiše kao „primarni i recipročni odnos između organizma i sredine“. Hartman
smatra da nisu sve funkcije Ja posledica sukoba nagonskih pokretača sa
stvarnošću, već da postoje funkcije (opažanje, pamćenje..) koje postoje i pre
sukoba, nezavisne su od njega i nekonfliktne.
Hartman je sa saradnicima dao novo
shvatanje Ja i njegovog autonomnog razvoja, prikazao na najpotpuniji način
nastanak, formiranje i razvoj Nad-ja, opisujući njegove razvojne prethodnike:
internalizaciju, introjekciju i identifikaciju.
Pojam
selfa
Nejasnoće u upotrebi ovog pojma
imaju svoje poreklo u nejasnoj upotrebi pojma Ich (Ja, Ego) od strane Frojda.
Ich se standardno u engleskoj literaturi prevodi latinskim pojmom Ego. U našem
jeziku odgovara pojmu Ja. Frojd je Ja koristio i da bi označio osobu i
intrapsihičku strukturu unutar osobe. Dakle, koristio ga je i u značenju
subjektivnog iskustva sebe kao osobe i u značenju skupa funkcija i sadržaja
unutar psihe. Postepeno se pojam Ja koristio prevashodno u ovom drugom smislu,
tj. da se označi izvršni organ psihe u Frojdovoj koncepciji strukture ličnosti
sačinjene od tri instance.
H. Hartman je probao da razjasni
razliku između selfa i Ja tako što je definisao kontekst interakcije:
- Self je sama osoba i ona ulazi u interakciju s objektima. Self uključuje celokupnu psihičku organizaciju i telo, a u unutrašnjem svetu osobe predstavljen je brojnim pojedinačnim mentalnim predstavama o sebi (reprezentacijama) od kojih svaka predstavlja po jedan isečak našeg subjektivnog doživljaja nas samih. Celovit self je, prema tome, svojevrstan mozaik pojedinačnih reprezentacija selfa koje odražavaju naše pozitivne i negativne osobine.
- Ja je psihička struktura koja sadrži i Self i mentalne reprezentacije objekata.
Нема коментара:
Постави коментар